AdBlue®, Euro 4, Euro 5 ve Euro 6 emisyon standartları için geliştirilen SCR (Seçici Katalitik İndirgeme) sistemine sahip dizel motorlu ağır taşıtlar için kullanım zorunluluğu olan, toksik olmayan, sentetik bir üre çözeltisidir.
AdBlue®, SCR sistemli araçların egzozlarından salınan ve zararlı bir gaz olan zehirli Azot bileşikleri ile reaksiyona girerek azot ve su buharına dönüşmesini sağlayan çevre dostu bir üründür.
Avrupa Birliği, dizel motorlu taşıtların neden olduğu çevre kirliliğini azaltma çabaları çerçevesinde, taşıt emisyonları konusunda bazı kurallar tesis etmiştir. Aşağıdaki tabloda Euro 4, Euro 5, Euro 6 için belirlenen EURO emisyon standartlarını (g/kWh) görebilirsiniz.
Euro 4 Euro 5 Euro 6
NOx 3,50 2,00 0,50
Karbon monoksit 1,50 1,50 1,50
Hidrokarbonlar 0,46 0,46 0,13
Karbon Partikülleri 0,02 0,02 0,01
Otomotiv endüstrisi, bu gerekleri yerine getirmek için çeşitli çözümleri değerlendirdikten sonra Seçimli Katalitik İndirgeme (SCR) teknolojisini üretmiştir.
Üre İçeriği | % (m/m) | 31,8-33,2 |
Yoğunluk 20C | kg/m2 | 1087,0-1093,0 |
Refraktif Index | - | 1,3814-1,3843 |
Alkalinite, NH3 olarak | % (m/m) | max. 0,2 |
Biüre | % (m/m) | max. 0,3 |
Aldehitler | mg/kg | max. 5 |
TrueBlue AdBlue®, çevre dostu ve zararsızdır. Uygun şekilde kullanıldığında doğaya ve canlılara karşı herhangi bir risk teşkil etmez. Yanıcı bir madde değildir. TrueBlue AdBlue® solüsyonu -11°C itibaren donmaya başlar. Donduktan sonra tekrar eritilerek sorunsuz olarak kullanılabilir. TrueBlue AdBlue® ile çalışırken deri ve gözlerinizle doğrudan temasından kaçınmanız gerekir. Temas halinde bol su ile yıkanmalıdır. Kaygan bir maddedir. Çalışma ortamında yere dökülmesi kaza riski oluşturabilir. TrueBlue AdBlue®, dizel veya başka bir tür yakıtla karıştırılarak kullanılamaz.
Avrupa Birliği’nin 2006 yılından itibaren kamyon ve otobüsler, 2015 yılından itibaren de tüm dizel motorlu araçlar için getirdiği egzoz emisyon sınırlamalarının ardından vasıta üreticileri SCR motor teknolojisini geliştirmiştir. SCR özellikli araçlar 2006 yılından itibaren Türkiye’de de kullanılmaya başlanmış. Böylece ülkemizde AdBlue® ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
TrueBlue AdBlue® , otomotiv sektörü başta olmak üzere lojistik sektörü, akaryakıt işletmeleri, madeni yağ bayileri, inşaat, tarım ve madencilik gibi birçok sektörde yaygın olarak kullanılmaktadır.
TrueBlue AdBlue®, üretim tarihinden itibaren 12 ay kullanım süresine sahiptir. -10°C ile +30°C arasında muhafaza edilmelidir. Güneşle doğrudan temas etmemeli, serin ve kapalı bir ortamda bulundurulmalıdır. Paslanmaz ve polipropilen kaplarda ağzı kapalı bir şekilde saklanmalı, hava ile temasından kaçınılmalıdır. Saklandığı ve aktarıldığı kaplar daha önceden kullanılmamış ve steril olmalıdır.
Avrupa Birliği, egzoz gazlarının çevreye verdiği zararların önüne geçmek amacıyla 2006 yılı itibariyle ağır dizel araçlarının tümüne, emisyon değerlerine çeşitli sınırlandırmalar ve düzenlemeler getirmiştir.
2015 yılından itibaren de dizel yakıt kullanan otomobil, traktör, gemi, iş makineleri ve trenler de dâhil tüm dizel motorlu vasıtalarda kullanılması zorunlu hale gelmiştir. Bu sınırlamaların ardından taşıt üretimi yapan şirketler SCR motor teknolojisini geliştirmiştir. SCR sistemi, araçların egzozlarından salınan nitrojen oksit (NOx) düzeyinin azaltılmasını amaçlar ve bu işlemin temel faktörü AdBlue® kullanımıdır.
AdBlue®, katalizöre ulaşmadan önce egzoz gazlarına püskürtülür. Bu işlem esnasında oluşan yüksek ısıyla birlikte amonyağa dönüşür. Amonyak ile NOx reaksiyona girerek nitrojen ve su buharına dönüşerek egzozdan salınır. Böylece doğaya zararsız hale gelir.
SCR sistemi AdBlue® ile birlikte kullanılmadığı takdirde işlevini yerine getiremez ve ömrü kısalır. Ayrıca araçların çekiş gücü düşer, performansı azalır ve yakıt tüketimi artar.
TrueBlue AdBlue®, egzoz emisyonlarını düşürmek için geliştirilmiş, deiyonize su ile karışım halinde %32,5 oranında üre çözeltisidir. SCR sisteminin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi için kullanılan ürünün standartlara uygun olması büyük önem taşır.
TrueBlue AdBlue®, DIN V 70070 standardı ve ISO-22241-1 şartnamelerinin standartlarını karşılar. ISO ve CEFIC yönetmeliklerine uyumludur.
Bu bağlamda TrueBlue AdBlue®’nun yüksek olması gereken kalitesine atıfta bulunmak önemlidir. DIN 70070 ihtiyacını karşılamayan bir katkı maddesi kullanımı, yüksek egzoz emisyonundan başlayıp katalizörün toptan imhasına kadar gidebilecek çeşitli problemlere neden olabilir. Aynı zamanda egzoz dumanları katalizörden gerektiği gibi atılamadığı için bu dumanların basıncı çeşitli motor problemlerine neden olabilir. Bu durum, içerideki katalizör gözeneklerinin boyutunu küçülten ve katalitik elementlerini çalışmaz hale getiren düşük kaliteli ürünlerden kaynaklanır.